Zondag gaat het verder naar het zuiden naar Fox Glacier. Onderweg stop ik bij Punakaiki Pancake Rocks. Het zijn rotsen die lijken op een stapel pannekoeken, vandaar ook hun naam. De rit naar Fox Glacier verveelt totaal niet. Het landschap verandert voortdurend en voor je het weet rij je in de bergen. En als er nog één iemand zegt dat wij in “the middle of nowhere” wonen, moet hier maar eens komen. Je passeert dorpjes die 1 straat groot zijn en soms ben je er voorbij zonder dat je beseft dat je door een dorpje rijdt. Je komt ook op 4 uur geen 100 auto’s tegen, zo rustig is het hier op de autosnelwegen. En Fox Glacier is al niet veel groter dan de dorpjes die ik onderweg ben tegengekomen.
Ik ben nog vroeg om in de B&B in te checken, dus ik begin al direct aan een wandeling van ongeveer 1,5 uur rond Lake Mathesson. In dit meer zie je de reflecties van de bergen als het niet te hard waait. Het weer was niet denderend, dus ik had geen geluk. De wandeling was prachtig, maar geen spiegeltje. Dan de volgende dag maar terugkomen.
Als in de B&B aankom, hoor ik dat de wandelingen op de gletsjer zijn afgelast. De voorbije week hebben ze heel veel regen gehad en de boel is beginnen te schuiven. Gevolg, een hoop afgebroken rotsen op de weg naar de gletsjer. Tja, dat is even een tegenvaller. In plaats van nog een extra dag in Fox te blijven, rijd ik de volgende dag door naar Wanaka. Maar eerst toch wel terug naar Lake Mathesson voor “de foto”, want ik wil wel mijn opdrachten Landschapsfotografie voor avondschool afwerken hier.
Wanaka is heel rustig en dinsdag rij ik naar Te Anau. Wat kan ik hier nog gaan doen. Ik ga naar de toeristische dienst en mijn oog valt op een folder met duikuitstappen. Jipie !!!!! Je kan hier blijkbaar ook duiken. Even horen of ze morgen (3 december) gaan. Yep, dus boeken maar en doorrijden naar Milford Sound.
Woensdag ben ik dan maar terug naar Te Anau gereden en direct gaan navragen of het kajakken wel doorgaat, anders rij ik direct door naar Dunedin en naar Christchurch en ga vroeger terug naar Sydney. Het gaat wel regenen (nog zeker 4 dagen), maar het gaat door vertelden ze mij. Even afwachten nu … Ik heb zowieso mijn vlucht al vervroegd naar zondag. Ik rij vrijdag naar Dunedin en blijf daar tot zondag en zondagmorgen rij ik naar Christchurch om in de namiddag de vlucht terug naar Sydney te nemen.
Donderdag ben ik gaan kajakken !!! Joepie!!! Terug een beetje actie in de keet. Om 7.30 stonden we met z’n 10’nen in Manapouri klaar om te water te gaan. We reden met een busje naar Pearl Harbour om eerst een boottocht over Lake Manapouri te maken van ongeveer 45 minuten naar West Arm. Hier kropen we in onze sexy kajakoutfit :-) (termisch T-shirt & wetsuite) en stapten we terug op de bus richting Deep Cove om hier dan in de kajaks te stappen en het ruime sop te kiezen van Doubtful Sound. Het regent pijpestelen, maar dat maakt het zo prachtig. De watervallen die van de rotsen naar beneden komen zijn soms enorm. Zelfs op plaatsen waar normaal geen waterval is, stroomt het water langs de rotsen naar beneden onder de vorm van een waterval. Die regen, die stoort helemaal niet meer. In de voormiddag hebben we het zwaarste peddelgedeelte, omdat de wind soms toch wel vrij sterk waait. Maar na een lunch aan boord, peddelen we Hall Arm in en genieten we van vrijwel vlak water. We kajakken langs en door de watervalletjes, onder de laaghangende takken, in het midden van de fjord. Zalig gewoon. De rotsen steken hier wel 250 meter en meer boven het water uit en daartussen peddel je in dubbele kajaks. Mmmmm… je krijgt zo weer het “klein duimpje-gevoel” en zo het “close to nature” gevoel.
Je hoort hier buiten de peddels die door het water gaan, gewoon niks. En we krijgen zelf af en toe de zon te zien. Tegen het einde van de dag, is het stralend weer.
Op het einde alle kajaks aan boord en dan is het heel aanlokkelijk voor een duikje in het water. We mogen in het water springen om te zwemmen. Wat zou ik doen?... 14°C is natuurlijk niet heel warm. Eerst ga ik niet, want ik zou de enige zijn die een duikje zou nemen. Maar als ze dan “an extra chocolatemilk en extra cookies” beloven, tja, dan kan ik er wel eens een tweede keer over nadenken :-) “Just go, you’ll be the first this season”. Het water roept gewoon veel te hard. Ik duik er gewoon in. Zalig gewoon !!! Frisjes ja, maar je kikkert er helemaal van op. En je komt terug aan boord en dan heb je het eigenlijk warmer omdat de omgevingstemperatuur toch een graadje meer is dan het water. Dus “Scuba Liberianen”, ik ben klaar om te gaan ijsberen in Oostende in januari, begint al maar te trainen, want we gaan de zee in (dit ging toch een clubactiviteit zijn hé)
En het duikje heeft nog een ander voordeel gehad. De beten van de zandvliegen (zo’n 24 ondertussen) op mijn armen en voeten, jeuken niet meer door de afkoeling. Dat is weer 1 smeerbeurt met anti-jeuk-crème uitgespaard.
Nieuw Zeeland is fantastisch, maar die zandvliegen (sandflies), je verwenst ze toch wel. Vanaf dat je nog maar een voet durft buiten zetten, vliegen ze op u en zouden ze je opeten. Een goeie insektenspray is zeker geen overbodige luxe en natuurlijk een goeie crème tegen het jeuken ook niet. Ik had 2 weken geleden aan het eerste niet gedacht, en moet het dus nu doen met het tweede. Inderdaad, na bijna 2 weken staan die boebels er nog en jeuken ze ook nog.
Poeh, … that’s a while ago. Last week Friday (28th Nov.) I took made the crossing to the South Island. The crossing is like a small cruise. I didn’t see a lot, because I took the 6.15 pm one and it was 9.15pm by the time I got into Picton. The next morning picking up another car (you’re not allowed to take a rental car to the other island) and reorganise the boot. Unload my backpack and put everything in the boot. The boot is my wardrobe, kitchencuboard,… Much better car (new type Toyota Coralla), but a smaller boot. Up to the westcoast. 4 hours later I arrive in Westport and I quickly discover I don’t want to stay here. I decide to drive on to Cape Foulwind and make a walk to Tauranga Bay to see the sealcolony. It’s really nice to make a walk after spending so much time driving around.
Sunday it goes to Fox Glacier. On the way I stop at Punakaiki Pancake Rocks. This are rocks that looks like a pile of pancakes. The drive to Fox Glacier is completely not boring. The landscape changes all the time and before you know, you drive in the mountains. You drive through villages of only 1 street and on those 4 hours there are not a 100 cars that go in the other direction, so quiet on the highways. And Fox Glacier isn’t even bigger than some of the villages that I drive through on the way in.
I’m still early the check in in the B&B, so I start on my walk around Lake Mathesson (1,5 hour). In this lake you can see the reflections of the mountains if it’s not windy.
The weather wasn’t that good, so I wasn’t lucky to see the reflections. The walk was beautiful, but the lake was not a mirror. Come back the next day than.
When I arrive in the B&B, I hear that there are no walks on the glacier. Because of the rain the past week, everything started to move and rocks got on the road to the glacier. Oh bummer. Instead of spending another day in Fox, I drive on to Wanaka. But first I had to go back to Lake Mathesson to take “the picture”, because I want to finish my assignment for landscapephotography for my eveningschool.
Wanaka is very quiet and on Tuesday I drive to Te Anau. What can I do here? I go to the informationcentre and my eye caught a flyer with diveexcursions. Yipie !!! You can dive here. Let’s se if they go out tomorrow (3rd december). The go, so book a trip and drive on to Milford Sound. After maybe an hour being in Milford they phone to cancel the divetrip. Not enough people on the boat. They go on thurday, but than I go kayaking, and they’re not sure that they go somewhere this week. I don’t like the sound of this. I’m sitting on my bottom since Sunday, doing nothing active. Walking in the rainforest is not active enough for me. And if you saw one, you’ve seen them all.
On Wednesday I went back to Te Anau and check immediately if the kayaking was still on for Thursday otherwise I just drive on to Dunedin and Christchurch to go back early to Sydney.
It’s going to rain for another 4 days, but the kayaking is on.
I booked my flight for Sunday already. Drive to Dunedin on Friday and Sundaymorning to Christchurch to take my flight in the afternoon.
Thursday, today kayaking !!! Yipie !!! Back to some action. At 7.30 10 of us are ready to go in Manapouri. We drove with a bus to Pearl Harbour to go on a boattrip over Lake Manapouri for 45 minutes to West Arm. Here we got into our sexy outfit (thermic T-shirt & wetsuite) and on the bus again to Deep Cove to get into the kayaks here to Doubtful Sound. It’s raining cats and dogs but that’s what makes it so special and beautiful. The falls going down from the rocks; Even on places where there are no falls normally. The rain doesn’t bother at all. In the morning we have the hardest paddlepart, because of the wind.
After lunch we paddle on to Hall arm and enjoy almost flat water. We kayak beside and through the waterfalls, under branches, in the middle of the fjord. Just wonderful. The rocks are about 25m above the water and you just paddle with your double kayak. Mmmmm… again the feeling of being so little and so close to nature. You don’t hear a thing, just the kayaks go through the water. We even get to see the sun a few times. By the end of the journey it’s beautiful weather.
At the end kayaks back on board and it’s very attempting to go for a swim in the water. We”re allowed to jump in. What will I do? … 14°C isn’t that warm. First i decide not to go, because I would be the only one that goes in. But if they promise “an extra chocolatemilk en extra cookies”, well, I have to think again. “Just go, you’ll be the first this season”. The water just yells to hard. I dive in. It feels so good. Chili, but nice. You get back on board and you even feel warmer than before, because the temperature outside is like a degree warmer than the water. So “Scuba Liberianen” (members of my divingclub Scuba Libre), I’m ready to go into the North Sea in January (this was going to be an activity this year hé)
And the dive had another advantage. I have bites on my arms and leggs from sandflies (24 already) and they don’t itch anymore because of the cooling down. That’s one smoothing with anti-itch-cream saves.
New Zealand is fantastic, but those sandflies, you just wish them to to moon. From the minute you dare to step out, they fly onto you as if they are going to eat you. So it isn’t a luxury thing to have insect repellent with you and ofcourse good cream for the itchies when you forgot about the first thing. Almost 2 weeks ago I forgot the first one, so I have to do it with the second thing. And yes, after almost 2 weeks, those bumps are still here and they itch like hell.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten